پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
لطفا این حدیث را توضیح دهید
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) ثَلَاثَةٌ مُجَالَسَتُهُمْ تُمِيتُ الْقَلْبَ الْجُلُوسُ مَعَ الْأَنْذَالِ وَ الْحَدِيثُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْجُلُوسُ مَعَ الْأَغْنِيَا

لطفا این حدیث را توضیح دهید

همنشیني سه طایفه دل را می میراند: همنشیني فرومایگان، و همنشیني توانگران، و گفتگو با زنان.

 

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُوسَي بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ سَمِعْتُ الْمُحَارِبِيَّ يَرْوِي عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ آبَائِهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) ثَلَاثَةٌ مُجَالَسَتُهُمْ تُمِيتُ الْقَلْبَ الْجُلُوسُ مَعَ الْأَنْذَالِ وَ الْحَدِيثُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْجُلُوسُ مَعَ الْأَغْنِيَاءِ(1)

بعضی از راویان این حدیث موثق هستند ،ولی «عده من اصحابنا »و محاربی چون مشخص نیستند، ضعیف به حساب می آیند، ولی شیخ كلینی در این كتاب بابی مستقلی را معین نموده و این حدیث را نقل نموده و آن را حمل بر كراهت نموده است.

 

فهم سخنان یك گوینده یا نویسنده یا قوانین یك كتاب قانون ، باید با توجه به سخنان دیگر آن نویسنده یا گوینده و یا دیگر قوانین آن كتاب قانون بررسی شود ، زیرا چه بسا  از یك سخن نویسنده چیزی بفهمید كه با سخنان دیگر آن نویسنده منافات داشته باشد. این  نشان می دهد كه فهم شما از آن سخن درست نبوده است . باید در صورت امكان ،  سخن گوینده را با توجه و مراعات سخنان دیگر او توجیه كرد .

پس به صرف دیدن یك روایت ، بدون توجه به محتوای آن و روایات دیگری از امامان علیهم السلام كه در این زمینه رسیده ، بدون توجه به رفتار معصومان با زنان و بدون توجه به نظر قطعی اسلام در باره زنان ، نمی توان معنایی را فهمید و همه مسائل قطعی را زیر سؤال برد ،

به همین جهت در قسمت دوم  حدیث برخی راویان آن را به زنان نامحرم تفسیر كرده ، در برخی روایات سخن با زنان مَحرَم استثنا شده (2) ، برخی علما به گفتگوی بدون ضرورت و نیاز تفسیر كرده اند(3) . برخی روایات هم آن را به  سخن گفتن زیاد مقید كرده است.(4) 

 اگر بخواهیم معنای ابتدایی و اجمالی روایت را به عنوان قانون اسلام معرفی كنیم و هیچ تخصیص و یا توضیحی بر آن نیفزائیم ، سخن گفتن با حضرت مریم(ع) و حضرت زهرا (س)و امثال آن ها باعث مردن قلوب خواهد بود كه نه سیره و رفتار انبیا و امامان و اولیای الهی این را تأیید می كند و نه آیات و روایات و قوانین دیگر اسلام .

هم چنین اگر هیچ قید و توضیحی برای روایت قائل نشویم و بگوییم سخن گفتن با زن، چه كم ،چه زیاد ، چه محرم ،چه نامحرم ،چه ... قلب را می میراند ، معنایش این است كه سخن گفتن با همسر و مادر و خواهر و ... قلب را می میراند، در حالی كه همه انبیا و امامان لااقل با این دسته زنان سخن گفته و دچار گرفتاری نشده اند ! پس ناچار باید  معنای مجملی را كه در روایت مورد نظر شما آمده ،با توجه به قرآن كریم و روایت دیگر و سیره معصومان و مسلّمات دین تكمیل كرد كه در بالا ذكر كردیم.

 قسم اول و سوم  حدیث  : روایت از تأثیر بد معنوی پدیده ای سخن می گوید كه انسان هیچ گریزی از آن ندارد ، ولی با اطلاع از تأثیر می تواند آن را به حداقل برساند. انسان اگر با اراذل و اوباش همنشینی داشته باشد ،به مرور زمان بر روحیه او تاثیر می گذارد، ضمن این كه از جامعه هم رانده خواهد شد . مجالست با ثروتمندان و توانگران روح تجمل گرایی را بالا می برد . مورد نفرت جامعه واقع می گردد . باعث ناراحتی فقرا و مستمندان می شود .

پی نوشت ها :

1. شيخ كليني، ‏الكافي‏،،  اسلاميه‏،  چاپ تهران،‏ چاپ 1362 ش‏،  چاپ دوم، ج2 ،ص641.

2 .محدث نوری ، مستدرك‏الوسائل ،موسسه آل البیت ، قم، 1408 ،ج  14 ،ص  273-273 .

3 . حر عاملی محمدبن حسن، وسائل‏الشیعة ، قم -موسسه آل البیت،  1409ق .ج  20 ،ص  197.

4 . همان.