پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
از لحاظ شرعي حق داشتن اين ارتباط را ندارد؟
پرسش گر گرامی خدمات ارزنده پدر و مادر سبب می‏شود كه ما نسبت به آنان احترام كنیم و تا جان در بدن داریم در رفع نیازمندی آنها بكوشیم، و به حرف های آنان گوش دهیم...

آيا در صورت منع شدن فرزند از سوي والدين براي داشتن صله رحم و يا ارتباط با يكي از ارحام ٍ ايا فرزند از لحاظ شرعي حق داشتن اين ارتباط را ندارد؟(لطفا مبسوط توضيح داده شود)

پرسش گر گرامی خدمات ارزنده پدر و مادر سبب می‏شود كه ما نسبت به آنان احترام كنیم و تا جان در بدن داریم در رفع نیازمندی آنها بكوشیم، و به حرف های آنان گوش دهیم و از این طریق مراتب حق شناسی خود را ابراز نمائیم. ولی از طرف دیگر مراتب حق شناسی و احترام به آنان، نباید سبب شود كه تعقل و تفكر خود را رها كنیم و در مسائل فكری و عقیدتی از آنها پیروی كنیم، بلكه در این مسائل با پی گیری خاصی دنبال حق برویم و حق را با دلیل و منطق پیدا كنیم از این جهت می‏فرماید:«وَاِنْ جاهَداكَ عَلی اَنْ تُشْرِكَ بی ما لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهما» [هر گاه پدر و مادر اصرار ورزند كه برای من شریكی قرار بدهی،در حالی كه به آن علم نداری، از آنها پیروی مكن.(1)]

 با اینكه در آیه 14 سوره لقمان دستور داده شده كه فرزندان از پدران و مادران فرمان ببرند، در این آیه، حدود فرمانبرداری آنان را محدود ساخته و حق حاكمیت آنان را در «شرك» بلكه مطلق گناهان سلب می نماید.

 علت لزوم فرمانبرداری از سخنان پدر و مادر این است كه پدر و مادر خواهان سعادت فرزندند، گرمی‏و سردی روزگار را زیادتر از او چشیده‏اند و تجربیات خوبی در این راه‏اندوخته‏اند. از این جهت باید در مسائلی كه نمی‏دانند،از تجربیات آنها استفاده كنند.

 اگر پدر و مادر بر اثر نادانی و گمراهی یا هوسرانی بخواهند فرزند را به لب پرتگاه بكشند، او را به انواع گناه آلوده سازند، مقام انسانی او را به قدری تنزل دهند كه در برابر اجسام بی روح خاضع گردد، در این صورت دلیلی برای فرمانبرداری نیست.

علی (ع) می‏فرماید: «اِنَّ لِلْوالِدِ عَلَی الْوَلَدِ حَقّاً  فَحَقُّ الْوالِدِ اَنْ یُطیعَهُ فی كُلِّ شَیْءٍ اِلّا فی مَعْصِیَةِ اللهِ»یعنی حق پدر

آن است كه فرزند در هر چیزی جز معصیت خداوند، از او پیروی كند.(2)

 اطاعت از والدین و گوش كردن به حرف آن ها لازم است تا جایی كه دستورات آن ها مخالف دستور خداوند نباشد. و دستور به قطع رحم دادن ،از طرف والدین ،دلیل نمی شود تا ما رابطه را قطع كنیم و در این جا اطاعت از آن ها لازم نیست  و باید ولو به سلام و احوال پرسی ارتباط را ادامه داد.  چون ما در روایات داریم پیامبر به حضرت علی (ع) فرمود:« َ سِرْ سَنَةً صِلْ رَحِمَك(3) یك سال مسافرت كن و صله رحم كن.»

و با این توصیه ها به صله رحم جایز نیست به خاطر اطاعت از والدین، صله رحم را ترك كنید.

نكته مهم: این كه در سوال شما معلوم نیست ارحام و فامیل هایی كه می گویید، چه كسانی هستند (از اقوام درجه یك یا درجه دو)، لذا ابتدا باید توضیح بدهید كه اقوام تان چه نسبتی با شما دارند و علت منع والدین تان چیست؟ دانستن این موارد ممكن است تعیین كننده باشد، مثلا ارتباط با فامیل ناباب یا نامحرم درست نیست، باید در این ارتباط ها مراقب باشید از حد ضرورت و اعتدال فراتر نرود.مثلا ارتباط با فامیل و صله رحم، شامل ارتباط با نامحرم ها از فامیل نمی شود و ارتباط با آن ها جایز نیست و نباید به بهانه صله رحم ارتباط غیر معمولی و غیر رسمی برقرار كنید.

اما یكی از راه هایی كه مخالفت را كم می كند ،این است كه همه كارهای تان را قبل از انجام دادن آن، به والدین نگویید،یعنی كارهایی را كه احتمال می دهید مخالفت می كنند و مخالفت شان منطقی نیست، لازم نیست قبل از آن به آن اعلام كنید،كارتان را انجام دهید و به آن ها هر كاری را نگویید. چون اگر قبل از انجام دادن كار مخالفت كنند، نباید انجام دهید ولی اگر مخالفتی نكنند و لو به نگفتن شما باشد،اشكالی ندارد آن را انجام دهید.

 نوشت­ها:

1. لقمان( 15)آیه24 .

2. نهج البلاغه،كلمات قصار 399 .

3. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه.ق‏، ج‏4، ص 358.