در مصاحبه با رئیس بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی مطرح شد:

بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی در هفت گروه علمی قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، تاریخ، کلام، مشاوره و وروانشناسی، وظیفه ارائه آموزش های مهارتی، دانشی و بینشی کارشناسان پاسخگو را به عهده دارد.

متن پیش رو مصاحبه ای است با حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی «رئیس بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی» که به فعالیت های این بخش در سال 97 اشاره دارد.

 

در ابتدا ضمن عرض سلام و تشکر بفرمایید انواع فعالیت های بخش پشتیبانی علمی به چند صورت می باشد.

علیکم السلام، بنده هم از فرصتی که در اختیار گذاشتید جهت معرفی فعالیت های آموزشی مرکز تشکر می کنم. برنامه های آموزشی در این بخش در چهار دسته کلی آموزشی، پژوهشی، رصدی و قطبی می باشد. این برنامه های آموزشی در سه بعد مهارتی، آموزشی و بینشی طرح ریزی و برای کارشناسان محترم پاسخگو ارائه می گردد.

 

در حوزه فعالیت های آموزشی در چه زمینه ها به لحاظ کمی و کیفی این برنامه ها اجرا می شود؟

در سال 97 در مجموع شعب قم، مشهد، اصفهان و اهواز 613 ساعت آموزش برگزار شده که 9417 نفر ساعت از این برنامه های آموزشی استفاده کرده اند. برای استفاده بیشتر کارشناسان شعب از مدل های متنوع آموزشی شامل مجازی، ویدئو کنفرانس، ارسال فایل و حضور مدیران علمی و اساتید در شعب استفاده شده است.

بازدید هایی علمی-آموزشی هم در این زمینه انجام شده است که مهمترین آن حضور در بیوت مراجع عظام تقلید و استفاده از بیانات و توصیه های این بزرگواران. همچنین بازدید از نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، جلسه با فرهنگیان، حوزه های علمیه و موسسات حوزوی، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، پژوهشکده اخلاق و معنویت، بخش نسخ خطی دانشگاه دارالحدیث و ... بخشی از فعالیت های میدانی آموزشی در این بخش به شمار می رود.

 

در زمینه فعالیت های پژوهشی، بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی چه فعالیت ها داشته است؟

در حوزه فعالیت های پژوهشی در سال گذشته در چهار زمینه مهارتی، دانشی، نگارش و تدوین کتاب و پژوهش های خرد فعالیت هایی داشته ایم.

در خصوص پژوهش های مهارتی تهیه متون درسی با عناوین ارتباط موثر، تکنیک ها و روش های پاسخگویی و الگوهای تحلیل سوال از مهمترین این برنامه هاست.

درباره پژوهش با رویکرد دانشی سه متن درسی با عناوین جریان شناسی شبهات دینی، گونه شناسی شبهات دینی و مخاطب شناسی پرسشگران دینی تولید شد.

اما در باب تدوین کتاب چندین کتاب با عناوین ورود اسلام به ایران و پاسخ به شبهات آن (با رویکرد پاسخ به شبهات باستان گرایی)، پرسش ها و پاسخ های قرآنی، احکام اعتکاف، احکام مسافر و احکام عده از مهمترین تالیفات می باشد.

پژوهش های موردی هم به منظور مستند و یکسان سازی پاسخ ها آماده و در اختیار کارشناسان پاسخگو قرار گرفت.

 

یکی از فعالیت های رو به رشد مرکز ملی رصد شبهات می باشد که در صحبت های ابتدایی شما هم ذکر شد؛ چه فعالیت هایی بخش پشتیبانی علمی مرکز در این خصوص انجام داده است؟

در این خصوص بنا به درخواست هایی که بوده فعالیت هایی صورت گرفته است به عنوان مثال از طرف بیوت مراجع عظام تقلید،َ پژوهشگاه امام صادق علیه السلام، پژوهشگاه دفتر تبلیغات، بخش فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست هایی بوده و مطابق آن فعالیت هایی هم صورت گرفته است.

 

در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید:

بخش پشتیبانی علمی مرکز در زمینه همکاری با قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، 15 پروژه را به اجرا رسانده است مانند استخراج شبهات مطرح وهابیت، استخراج شبهات عرفان های نوظهور، سررسید الکترونیک با موضوع اخلاق تبلیغ برای مبلغان دینی، نرم افزار اخلاق تبلغ دین، نرم افزار تخصصی صداقت و راستی، برگزاری کارگاه ارتقاء مشاوران خانواده و آسیب های اجتماعی، برگزاری کارگاه برای مشاوران و روانشناسان در خصوص تعارضات زناشویی و … از جمله مهمترین این برنامه هاست که اجرا شده است.