پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
چه كنم كه اين انرژي را بهتر كنترل كنم و در راه خلاف از آن استفاده نكنم
قوی ترین غریزه در وجود هر انسانی (خصوصا جوانان)، غریزۀ جنسی است كه در صورت ارضا و رسیدگی به آن، غرایز دیگر در آرامش هستند و تعادل دارند؛ أما اگر این غریزه، ...

 سلام ... جوانم و پر از انرژي ... چه كنم كه اين انرژي را بهتر كنترل كنم و در راه خلاف از آن استفاده نكنم ...

 

قوی ترین غریزه در وجود هر انسانی (خصوصا جوانان)، غریزۀ جنسی است كه در صورت ارضا و رسیدگی به آن، غرایز دیگر در آرامش هستند و تعادل دارند؛ أما اگر این غریزه، دارای مشكلاتی شود، بقیۀ غرایز تحت الشعاع آن قرار می گیرند؛ لذا خداوند كه آن را در وجود ما قرار داده است، اهداف و مصالح خاصی نیز بر آن مترتب كرده است.

پس ما در این نامه، به رسیدگی و مدیریت مسایل جنسی می پردازیم.(1)

انحرافات جنسي امروزه يكي از بيماريهاي شايعِ روحي ـ رواني در ميان افراد است كه متأسفانه به دليل پيچيدگي و تنوع، بسياري از ابعاد آن هنوز بصورت كامل روشن نيست. از همين رو اطلاع و آگاهي از اين غريزه و عوامل انحراف و راههاي پيشگيري از آن بسيار ضروري مينمايد.

به خاطر وجود همین غریزة نیرومند است كه انسان گرایش به جنس مخالف مییابد و با همة مشكلاتی كه وجود دارد یا تصور میشود، به ازدواج روی میآورند و حاضرند بسیاری از سختیها و مشكلات را به خاطر آن تحمّل كنند یا برخود هموار نمایند و از بسیاری از خواستههای خود یا خودخواهیها بكاهند.

در توضیح المسائل مراجع آمده: اگر كسی به جهت زن نداشتن به گناه میافتد، بر او واجب است ازدواج كند.

در بسیاری مواقع عدم امكان ازدواج مشكل بودن آن، از طرف خودمان است، یعنی دختران یا پسرانی كه میخواهند ازدواج كنند، سخت گیریهای بی موردی دارند كه با توجه به اهمیت این مسئله باید تعدیل شده و آرزوها و خواستهها را كمتر نمایند.

بعضی از مشكلات مربوط به فرهنگ جامعه است یا از طرف پدر و مادر و خواستههای غیر منطقی كه دارند، تحمیل میشود و یا به نوعی در ذهن اشخاص القا میشود كه رفع این مسائل نیز نیاز به تلاش جوانان دارد تا زمینههای مناسب و مساعد را آماده سازند.

در هر حال جوانان هستند كه باید برای خود چارهای بیندیشند كه آیا خویش را تسلیم گناه با همه عواقب و دور شدن از رحمت الهی كنند، یا این كه زمینه و شرایط ازدواج را فراهم آورند و یا اگر در مدتی كه این زمینه فراهم نیست، عفت و پاكدامنی را پیشه سازند، در عین حال كه به فكر ایجاد زمینه و آمادگی هستند.

پیامبر اسلام فرمود: « جوانان، هر یك از شما كه قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام كند، زیرا بهترین وسیله است كه چشم را از نگاههای آلوده و عورت را از بیعفتی محافظت میكند».(2)

انسان ها باید عفت و پاك دامني را سرلوحه خویش قرار دهند. از چشم چراني و نگاه هاي هرز آلود بپرهیزند. با تقویت اراده و یاری از خداوند برخواسته هاي غیر منطقي خود غلبه كنند و بهترین راه برای كنترل مشكلات این غریزه، ازدواج است.

تسهیل كنترل غریزة جنسی در گرو اموری است:

توجه: ممكن است این موارد در نظر بعضی ساده جلوه كند، ولی هنگام عمل روشن می شود كه اثر معجزه آسایی دارد.

1. ازدواج در نخستین فرصت: ازدواج، تاثیرقابل توجهی در مبارزه با انحرافات و مشكلات جنسی دارد.

2. اجتناب ازتحریكات مصنوعی:  مانند فیلم های سكسی، رمان های عشقی، عكس های شهوت انگیز.

3. تهیه برنامه فشرده و تمام وقت: برای تمام شبانه روز خود، برنامه تنظیم كنند، به طوری كه وقت بیكار و بدون برنامه نداشته باشند. تفریح و ورزش را هم حتما در برنامه داشته باشید.

4. پرهیز از مطلق تنهایی: هرگز تنها نباشید. تنهایی، محیط كاملا مساعدی برای پرورش مشكلات جنسی است.

5. پرهیز و دوري كامل از منحرفین: از معاشرت و همنشینی با افراد منحرف، در همه اوقات، باید دوری جست.

6. تقویت عمومی و رژیم غذایی: داشتن یك رژیم غذایی كامل و سالم كه موجب تقویت عمومی بدن گردد، تاثیر دارد.(3)

7. یاد مرگ: رسول خدا(ص) اصحاب خود را درباره مرگ بسیار سفارش میكرد و میفرمود: «زیاد مرگ را یاد كنید، زیرا یاد مرگ شكننده لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است».(4)

8. كنترل چشم: نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزه جنسی باید از دیدن آن چه كه میل جنسی را تحریك میكند خودداری كرد. امام علی(ع) میفرماید:«بهترین عامل روگردانی از شهوات، فروبستن چشمها است».(4)

پی نوشت ها:

1. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به كتاب "اخلاق جنسی، شهید مطهری، انتشارات صدرا" مراجعه شود.

2. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 272؛ و مكارم الاخلاق، ص 10.

3. مكارم شیرازی؛ مشكلات جنسی جوانان؛ ص151؛ انتشارات نسل جوان؛ چاپ33؛ قم1376ش.

4. عبد الواحد بن تميمي آمدي، غرر الحكم، ج6، ص 164، انتشارات دفتر تبلیغات، قم.

5. همان، ج5، ص321.