پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
بعد دوران عقد مشكلات زيادي برامون پيش اومد
توصيه اكيد داريم به دليل اينكه در دوران عقد هستيد اولا تا پيش از ورود به زندگي مشترك اين مشكل را حل كنيد و ثانيا تا زمان تشخيص قطعي (مثلا دو يا سه جلسه اول ...

 از عقدمون 10ماه گذشته شوهرم و عاشقانه دوست دارم از بچگي تا حالا باهم آشنا هستيم هردو 27سال سن داريم

بعد دوران عقد مشكلات زيادي برامون پيش اومد

ماه اول انگشتر شوهرم دست من بود با وجود اين كه خودش كنارم حضور داشت تو خيابون گم شد بعد از كلي گشتن و پيدا نشدن بعد از كلي قرض و كه كسي متوجه نشه با قرض انگشتر و با گرم پايين تر خريديم باوام ازدواج قرضهارو صاف كرديم

بعد از اون دعواهاي زيادي بينمون بوجود اومد با اين كه من خيلي ساده ميپوشم بيرون از منزل اما ميگه چون من شوهرتم بايد تاكيد داره رو اين جمله بايد حجابتو بيرون ميري درست كني با اين كه حتي خيلي ساده ميگردم كلي جروبحث داشتيم از اين بابت بعد موضوع اجتماعي نبودنم و مطرح كرد من بسيار ساكت خجالتي اروم كم حرف برعكس شوهرم شوخ پر حرف و زبروزرنگ وپر انرژي  ...تو مهموني با اقوام دوستان تو اين 10ماه كه رفتيم حالا ميگه تو اجتماعي نيستي و اصلا تو جمع انگار حضور نداري و سردي سعي كردم بهتر باشم ...حالا سواي اين مشكلات و حالا خيلي هاشم نگفتم بماند هم بابت اين ها راهنماييم كنيد هم اين كه من من مشكل بزرگم كه تو اين 10ماه چند باري برام پيش اومده و خيلي نگرانم كرده رو

تو جرو بحثو دعواهاي بينمون چه مقصر باشم چه نباشم

صدام بالا ميره داد ميزنم گريه ميكنم تنم ميلرزه حتي حتي دست رو شوهرم بلند ميكنم و هم با مشت به بازوش ميكوبم و هم سيلي ميزنم نميدونم چرا چند باري اينجور شدبار اخر تو اوج دعوا بغلم كرد گفت نگرانمه بريم دكتر قبول نكردم اخه مشكلات مالي ...تو اغوشش عذرخواهي كردم بهم گفت گلم  اين كه من و ميزني اصلا اشكالي نداره اينجوري خالي ميشي بزن ولي نگرانتم

ولي راستش ميترسم ميترسم تو دعواهاي بعدي تكرار شه جلو اقوام تو خيابون ابرومون بره

حالا چي كار كنم بنظرتون!؟با تشكر

توصيه اكيد داريم به دليل اينكه در دوران عقد هستيد اولا تا پيش از ورود به زندگي مشترك اين مشكل را حل كنيد و ثانيا تا زمان تشخيص قطعي (مثلا دو يا سه جلسه اول مراجعه به متخصص را شخصا و بدون همراهي همسرتان انجام دهيد و سپس در صورت صلاحديد متخصص اگر نياز بود، مسئله را با همسرتان در ميان بگذاريد). البته دقت كنيد كه هر گونه مخفي كاري مي تواند مشكلات بعدي را به همراه داشته باشد. لذا فقط چند جلسه اول را شخصا مراجعه كنيد. همچنين بهره گيري از كمك هاي تخصصي روانشناسان مشاور در خودكنترلي خشم مفيد خواهد بود. شما مي توانيد در نامه هاي بعدي از ما روش هاي خودكنترلي را هم درخواست كنيد.

همچنين راجع نوع و كيفيت پوشش بايد گفت بهتر است در اين مورد خود را با خواسته هاي همسرتان تطبيق دهيد و از هر گونه بحث و گفتگوي بي فايده بپرهيزيد. متاسفانه كم نديده ايم افرادي كه به دليل همين مشكل، و قبول نكردن خواسته شوهر يا جر و بحث با او دچار مشكل بزرگي به نام طلاق شده اند. پس سعي كنيد خود را با خواسته او هماهنگ كنيد.

لطفا در ادامه به نكات ذيل توجه كنيد

1. اگر مشكل خجالتي بودن واقعي باشد، هرگز خود را در رابطه با مشكل كم روئي سرزنش نكنيد. شما مي توانيد با اصلاح افكار منفي خود، بسياري از احساسات نادرستتان را كه برخواسته از اين افكار منفي است از بين ببريد.

2. در سلام كردن به ديگران پيش قدم باشيد و پس از آن به احوال پرسي با آن‏ها بپردازيد. سعي كنيد موضوعي را مطرح كرده با يكي از آنان به گفت‏وگو بنشيند.

3. هنگام سخن گفتن، خود را گرفتار آداب و رسوم و تكلف‏هاي بي مورد نسازيد. ساده، راحت و عاري از هرگونه آداب خاصّ هدفتان را بيان كنيد.

4. قبل از سخن گفتن، مطلب مورد نظر را نوشته، در ذهن مرور و تمرين كنيد و شكل بيان و مهارت لازم را فراهم آوريد.

5. ارتباط بصري با مخاطب را حفظ كنيد.

6. هميشه سخن را با مقدمه، كلام يا يك كلمه جالب آغاز كنيد، از به كارگيري كلمات پيچيده بپرهيزيد. كلمات آغازين بايد متدوال و جذاب باشند.

7. هنگام سخن گفتن، به ديگران و قضاوت و حركات و سكناتشان هرگز توجّه نكنيد. گفتارتان را پي‏گيريد و با خونسردي و اعتماد به نفس به نتيجه كارتان بينديشيد.

8. موانع احتمالي و افكار و اعمال مزاحم را شناسايي و ذهن خود را براي مقابله با آن آماده سازيد؛ مثلاً اگر خنده مخاطب شما را از ادامه سخن باز مي دارد، شما نيز بخنديد.

9. به كار خود پاداش دهيد. يك نفس عميق، به خود آفرين گفتن يا باز گفتن تفصيلي و با آب و تاب آن براي نزديكان مي‏توانند پاداش به شمار آيند.

10. در انجام رفتارهاي اجتماعي كوچك و در محيطهاي ديگر كه بيش‏تر احساس راحتي مي‏كنيد، فعال باشيد. اين كار را از سلام كردن، احوالپرسي، جواب سلام دادن، نگاه كردن، تعارف كردن و تعارف شنيدن آغاز كنيد. و با تمرين به كارهاي بزرگ‏تر و مهم‏تر گسترش دهيد.

11. با افراد فعال و پر تحركي كه احساس خجالت نمي‏كنند، بيش‏تر مأنوس باشيد و از خجالتي‏ها فاصله بگيريد.

12. هميشه كلامي براي گفتن و عمل يا هنري براي ارائه به جمع داشته باشيد و آن را ارائه كنيد.

13. توجه داشته باشيد تا زمين نخوريد راه رفتن نمي‏آموزيد. پس بايد نقد ديگران و تمسخر آن‏ها باشد تا شما مجال رشد يابيد. بنابراين، اگر با عكس العمل ديگران روبه‏رو شديد يا در فعاليت‏هاي آغازين احساس ناتواني كرديد، از ادامه سخن يا عمل چشم نپوشيد.

14. در اينجا بايد ياد آور شد، اين هدف شما اندك اندك به دست مي‏آيد نه با چند جلسه تمرين و خواندن چند جلد كتاب. اجراي پيوسته دستور العمل‏ها، تكنيك‏ها و رفتارها در رسيدن به هدف سودمند است. مطمئن باشيد با جديت، پشتكار و تمرين به خوبي مي‏توانيد بر مشكل اضطراب اجتماعي و كم‏رويي پيروز شويد.

15. يكي از عوامل كم رويي نداشتن اعتماد به نفس كافي و خود كم بيني است در ابتدا بايد نگرش‏تان را درباره خود و توانايي‏ها واستعدادهايي كه دارا هستيد اصلاح كنيد، تا بتوانيد به خود جرأت دهيد كه با ديگران ارتباط برقرار كرده و از كم رويي نجات پيدا كنيد. البته گفتني است كه خجالتي بودن در ارتباط با جنس مخالف نامحرم، يك صفت منفي نيست، بلكه حياي پسنديده است.

به منظور افزايش اعتماد به نفس، به راه كارهاي زير توجه كنيد:

1. توانايي‏ها و استعدادهاي خود را شناسايي كرده آنها را بر روي كاغذي يادداشت كنيد. هر روز آن را براي خود بخوانيد و هرگاه توانمندي ديگري در خود يافتيد، به فهرست تهيه شده اضافه كنيد.

2. موفقيت‏هاي مختلف گذشته خود را، روي كاغذي يادداشت كنيد و هر روز آن را براي خود قرائت نماييد (موفقيت‏هاي علمي، تحصيلي، هنري و...)

3. به خود تلقين كنيد كه من فردي توانا و با اراده هستم.

4. هيچ گاه خود را تحقير و سرزنش نكنيد.

5. از منفي بافي درباره خود و اعمال و كارهايتان جدا پرهيز كنيد.

6. به محض خطور افكار منفي و شكست‏هاي گذشته به ذهنتان، بلافاصله جنبه‏هاي مثبت خود و زندگي و موفقيت‏هاي مختلفي كه تا به حال داشته‏ايد به ياد آوريد.

7. پس از هر موفقيتي هر چند كوچك خود را تشويق كنيد.

8. هميشه توكلتان به خدا باشد و پيش برويد كه موفق خواهيد بود.