محمد جواد اصغری

طی جلسه ای در مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد؛
طی جلسه ای حجت الاسلام والمسلمین محمد پورنوروز به سمت سرپرست اداره برنامه ریزی و پشتیبانی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی معرفی شد.
محمد پورنوروز

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، جلسه معارفه حجت الاسلام والمسلمین محمد پورنوروز به سمت سرپرست اداره برنامه ریزی و پشتیبانی مرکز ملی پاسخگویی به شبهات در سالن جلسات مرکز ملی برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» ضمن تشکر و قدردانی از زحمات جناب آقای جانقلی که در طول سالیان متمادی خدمات ارزنده ای را در این سمت برای این مرکز انجام داد از سرپرست جدید، تلاش برای طراحی برنامه های منسجم در جهت پیش برد اهداف و سیاست های مرکز، پشتیبانی و کمک به توسعه فعالیت های مرکز در حوزه پاسخگویی، مدیریت همراه با تکریم نیروها و منابع انسانی، مدیریت و توسعه فعالیت های واحد فناوری اطلاعات را خواستار شد.

طی حکمی از سوی رئیس مرکز ملی پاسخگویی صورت گرفت؛
رئیس مرکز ملی پاسخگویی ابراهیم سالاروند را به سمت کارشناس مسئول مشاوره منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» طی حکمی آقای ابراهیم سالاروند را به سمت کارشناس مسئول گروه مشاوره منصوب کرد.

دکتر اصغری در این حکم، با اشاره به تخصص و تجربه آقای سالاروند در حوزه مشاوره، ابراز امیدواری کرد با تشکیل کمیته علمی از فرهیختگان گروه و برنامه ریزی آموزشی دقیق بر مبنای ارزیابی علمی مستمر، زمینه برای ارتقای کیفی این گروه در سه بخش پاسخگویی تلفنی، مکتوب و فضای مجازی صورت گیرد.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی همچنین از زحمات دکتر عبدی در طول دوره مسئولیت قدردانی و آرزوی موفقیت کرد.

طی حکمی از سوی رئیس مرکز ملی پاسخگویی صورت گرفت؛
رئیس مرکز ملی پاسخگویی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی امین را به سمت سرپرست گروه ارزیابی و پشتیبانی علمی منصوب کرد.
مرکز ملی پاسخگویی - علی احمدی امین

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» طی حکمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی امین را به سمت سرپرست گروه ارزیابی و پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی منصوب کرد.

دکتر اصغری در این حکم ضمن تشکر از زحمات حجت الاسلام دکتر سید حسن هاشمی جزی که در طول مدیریت خود زیرساخت های لازم را برای این واحد فراهم کرد، از سرپرست جدید خواستار جذب و گزینش نیروهای توانمند، تلاش در جهت ارتقاء سطح علمی و مهارتی کارشناسان و ساماندهی ارزیابی علمی کارشناسان به صورت کاربردی و عملیاتی شد.

طی حکمی از سوی رئیس مرکز ملی پاسخگویی صورت گرفت؛
رئیس مرکز ملی پاسخگویی حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی تقی خاکی را به سمت کارشناس مسئول گروه کلام منصوب کرد.
مرکز ملی پاسخگویی - علی تقی خاکی

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» طی حکمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی تقی خاکی را به سمت کارشناس مسئول گروه کلام منصوب کرد.

دکتر اصغری در این حکم، تشکیل کمیته علمی از فرهیختگان گروه و برنامه ریزی آموزشی دقیق بر مبنای ارزیابی علمی مستمر به منظور زمینه سازی برای ارتقای کیفی این گروه در سه بخش پاسخ گویی تلفنی، مکتوب و فضای مجازی را خواستار شد.

شایان ذکر است حجت الاسلام والمسلمین علی تقی خاکی از اساتید فقه، اصول و فلسفه حوزه می باشند و سال ها تجربه پاسخ گویی به سوالات و شبهات را در کارنامه دارد.

در دیدار مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شریف از مرکز م
در این دیدار ضمن تاکید طرفین بر ضرورت همکاری فیمابین، راهکارها و برنامه های مشترک بررسی شد.
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی - دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید فخر الدین طباطبایی «مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف» در بازدید از مرکز ملی، در جلسه ای با حضور رئیس و مدیران مرکز خواستار حضور جدی تر مرکز ملی پاسخگویی در این دانشگاه شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام دکتر اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» با تشکر از حضور دکتر طباطبایی، ظرفیت های و قابلیت های خاص مرکز در حوزه پاسخگویی دینی را مطرح کرد و در ادامه مدیران مرکز نیز توضیحات تخصصی هر واحد را مطرح کردند.

حجت الاسلام دکتر طباطبایی نیز در این جلسه با برشمردن ویژگی های دانشگاه شریف گفت: این دانشگاه برترین دانشگاه کشور در زمینه صنعتی است و بیشترین پذیرش نخبگان را دارد.

وی تمرکز جامعه نخبگانی ایران در حوزه مهندسی را از دیگر ویژگی های این دانشگاه خواند و افزود: وجود 500 عضو هیات علمی و 12000 دانشجوی نخبه فرصت خوبی برای حضور کارشناسان مرکز ملی در این دانشگاه فراهم کرده است.

دکتر طباطبایی بازخورد حضور میدانی کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی را در دانشگاه شریف بسیار مفید ارزیابی کرد و خواستار تداوم این برنامه شد.

وی خاطر نشان کرد: در تعامل با مرکز ملی پاسخگویی باید به دنبال ایجاد الگویی در حوزه تعمیق معرفت دینی قابل تعمیم به سایر دانشگاه‏های کشور باشیم.

در این جلسه راهکارهای اجرایی تعامل بین مرکز ملی و دانشگاه شریف بررسی شد و طرفین بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر این برنامه ها تاکید داشتند.

در گفتگو با رئیس مرکز ملی پاسخگویی مطرح شد:
بر اساس گزارش ها مبنی بر عملکرد مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در ماه مبارک رمضان، فعالیت این مرکز بیش از سایر ایام سال بوده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی، حجت الاسلام دکتر اصغری در بیان فعالیت های این مرکز در ماه مبارک رمضان گفت: به دلیل بالا بودن حجم کار و تقاضاهای مردمی در خصوص پرسش های دینی، تصمیم بر این شد تا ساعات پاسخگویی تلفنی را هر روز دو ساعت افزایش دهیم. بدین ترتیب کارشناسان واحد تلفنی مرکز، به جای 8 صبح تا 8 شب، از ساعت 8 صبح تا 10 شب پاسخگویی سوالات هموطنانمان بودند.

وی همچنین افزود: پاسخگویی آنلاین نیز به صورت 24 ساعته فعال بود، این در صورتی است که در سایر ایام سال این واحد از ساعت 8 صبح تا ساعت 24 به هموطنان خدمات ارائه می کند.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان بیش از 340 هزار تماس تلفنی با این مرکز گرفته شد گفت: از این میزان مرکز توانسته است به 155 هزار تماس پاسخ دهد و حدود 46درصد تماس ها بدلیل ترافیک بالا و کمبود نیرو متاسفانه امکان وصل به کارشناس را پیدا نکردند.

وی خاطر نشان کرد: ماه مبارک رمضان نسبت به ماه گذشته با رشد 50  درصدی تماس ها روبرو بودیم و این در صورتی است که در ماه های قبل در همین مدت زمان، بیش از 160 هزار تماس تلفنی با مرکز برقرار شده است.

وی همچنین از پاسخگویی به بیش از 21 هزار پیامک و بیش از 5 هزار تماس از طریق صندوق صوتی در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: این میزان نسبت به ماه گذشته رشد دوبرابری را نشان می دهد.

دکتر اصغری در زمینه پاسخگویی آنلاین گفت: مجموع درخواست گفتگوی زنده متنی از طریق سامانه پاسخگو حدود 217 هزار مورد بود که کارشناسان ما تنها به حدود 76 هزار گفتگو پاسخ دادند و 65درصد درخواست کنندگان امکان برقراری چت برایشان فراهم نشد و در بخش فضای مجازی نیز رشد 1.6 برابری را نسبت به ماه قبل از رمضان داشته ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در بیان فعالیت های رسانه ای این مرکز گفت: با هماهنگی روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، گزارش خبری از فعالیت های مرکز از سوی صدا و سیمای مرکز قم تولید و در شبکه یک پخش شد که پس از آن شاهد استقبال چشمگیر مردم از خدمات مرکز بودیم بطوری که در روز بعد تعداد تماس ها به حدود دوبرابر افزایش یافت.

وی همچنین گفت: در مصاحبه ای که با رادیو معارف صورت گرفت شرح مفصلی از فعالیت های مرکز پاسخگویی خدمت عموم مردم ارائه شد.

حجت الاسلام اصغری همچنین به فعالیت مرکز ملی پاسخگویی در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: غرفه مرکز ملی پاسخگویی نیز در این نمایشگاه از 11 اردیبهشت به مدت 10 روز به صورت مجازی حضور داشت و محصولات و خدمات خود را در اختیار علاقه مندان قرار داد.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی از ضبط و تولید ویدئوهای کوتاه خبر داد و گفت: همزمان با عید سعید فطر بیش از بیست کلیپ یک دقیقه ای با موضوع احکام فطریه، توسط کارشناسان مربوطه ضبط و در قالب کلیپ در فضای مجازی منتشر شد.

دکتر اصغری در پایان از ضمن تشکر از تلاش کارشناسان پاسخگوی مرکز ملی، از حمایت های ویژه حجت الاسلام والمسلمین واعظی «رئیس دفتر تبلیغات» در انجام فعالیت های مرکز در ماه رمضان قدردانی کرد و اذعان داشت: با توجه برخی اقدامات مشترک با معاونت فرهنگی تبلیغی  و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر، این برنامه را نمونه ای موفق از تعاملات درون سازمانی خواند و خواستار گسترش برنامه های هم افزا در حوزه پاسخگویی دینی شد.

طی حکمی صورت گرفت؛
طی حکمی رئیس مرکز ملی پاسخگویی اعضای کمیته امور پاسخگویان را منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» اعضای کمیته امور پاسخگویان را منصوب کرد.

در این حکم حجت الاسلام اصغری حجج اسلام دکتر سید حسن هاشمی، دکتر حامد قرائتی، دکتر سید ناصر موسوی و جناب آقای جانقلی را به عضویت در کمیته امور پاسخگویان منصوب کرد.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی در این حکم احراز شرایط اختصاصی جذب و بکارگیری پاسخگویان، تعیین رتبه علمی پاسخگویان، صدور مجوز انعقاد و یا تمدید قرارداد پاسخگویان، تصویب نهایی آئین نامه های داخلی و دستورالعمل های مربوط به پاسخگویان و تعیین تکلیف سایر امور مربوط به پاسخگویان که نیازمند تصمیم گیری جمعی است از جمله شرح وظایف این کمیته دانسته و اظهار امیدواری کرده است که با تشکیلات جلسات مستمر بتوان از ظرفیت های موجود در مرکز نهایت بهره مندی صورت گیرد.

طی حکمی از سوی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی صورت گرفت:
طی حکمی از سوی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی این دفتر منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، متن حکم حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی خطاب به حجت الاسلام اصغری بدین شرح است: نظر به انتصاب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مخدوم به سمت مدیر کل حوزه ریاست، جنابعالی را که بحمدالله از شایستگی، تجربه و تعهد لازم برخوردارید، به عنوان «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» منصوب می نمایم.

مسئولیت خطیر این مرکز در سطح ملی، ایجاب می کند، ظرفیت نرم افزاری و سخت افزاری آن با بهره گیری از فناوری های روز و توان دفترتبلیغات اسلامی ارتقا یافته و از نیروهای متعهد، عالم و آشنای به مسائل دینی، اخلاقی و اجتماعی استفاده گردد.

مدیریت و تلاش در جهت افزایش توان پاسخگویی علمی به سؤالات و شبهات دینی و مذهبی و تهیه و نشر مدون آنها در بستر فضای مجازی و یا مکتوب از اموری است که از جنابعالی و همکارانتان در آن مرکز مورد انتظار است.

در پایان از زحمات خالصانه و دلسوزانه جناب حجت الاسلام مخدوم تقدیر و تشکر می نمایم.

با حضور ریاست دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد:
در جلسه ای با حضور ریاست دفتر، مدیران و کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی از تلاش های 12 ساله حجت الاسلام مخدوم قدردانی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در این جلسه که به صورت وبیناری و حضوری برگزار شد، از زحمات و تلاش های 12 ساله حجت الاسلام والمسلمین مخدوم قدردانی به عمل آمد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغری «رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» با تکریم و تقدیر از حجت الاسلام مخدوم در طی 12 سال، مدیریت ایشان را همواره با ادب و اخلاق دانست که از اخلاق حرفه‏ای برخوردار بوده است.

وی با تصریح بر ارزش ذاتی پاسخ به شبهات و سؤالات دینی افزود: فرایند پاسخ به شبهات نشان داد دین در عرصه‏های مختلف و حل مشکلات مردم و بحران های روحی و اصلاح روابط اجتماعی کارآمد است که خود یکی از اهداف انقلاب به شمار می رود.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه دین می تواند در عرصه های مختلف پاسخگوی نیازهای مردم باشد، پاسخگویی به سوالات را به مثابه کار درمانگری دینی دانست.

وی با اشاره به انتقاد مردم از محدودیت های زمانی در پاسخگویی، ابراز امیدواری کرد که بتوان این محدودیت را از پاسخگویی دینی مرتفع کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام با اشاره به رویکرد مساله محوری دفتر تبلیغات گفت: داده های مرکز ملی در زمینه کشف و تبیین و حل مسائل سرمایه خوبی است و می تواند کمک شایانی به دفتر در این حوزه نماید.

حجت الاسلام اصغری با تاکید بر مطالبه رهبر معظم انقلاب دام ظله ، تقویت نشر و ارائه محصولات علمی در قالب کتاب، مقاله، اپلیکیشن و ...، تقویت انعکاس و بازنمایی پاسخگویان مرکز و ورود جدی تر در رسانه و فضای مجازی را از دیگر اهداف خواند که پیگیری خواهد شد.

وی در پایان صحبت یاد همکاران مرحوم حجج اسلام شهید محمد حسن دهقانی، محسن جنتی، اسماعیل هیاتی، محمد جواد اسماعیلی کاشی، سید علی اکبر کاظمی و مرحومه زکیه پیهانی را گرامی داشت و از خداوند برای آنان طلب آمرزش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم «مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی» نیز در این جلسه با اشاره به فراز و فرودهای مرکز در طی این 12 سال، موفقیت مجموعه را مدیون رئیس دفتر که دلسوز به شرایط هست و هیات امنایی که درک دقیقی نسبت به موضوع دارند و همکارانی که با کمترین چشم داشت مجاهدانه و خالصانه حضور داشتند، دانست.

وی با اشاره به افتخار آفرینی پاسخ به 25 میلیون سوال در طی این 12 سال افزود: برطرف کردن دغدغه هایی مردم نسبت به دین خدا بالاترین افتخاراست.

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات با اشاره به تقدیر رهبری از دفتر تبلیغات و ریاست دفتر گفت: رهبر معظم انقلاب دام ظله در مورد پاسخگویی فرمودند که از آن کارهایی است که رضایت کامل ما را در پی دارد و فرمودند سلام من را به همکارانتان برسانید.

وی در پایان با دعا برای همکاران از آنان طلب رضایت کرد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی «رئیس دفتر تبلیغات اسلامی» مرکز ملی را از افتخارات دفتر تبلیغات دانست که ناشی از اخلاص عزیزانی که کار فنی و تخصصی را انجام می دهند.

وی برایند مرکز ملی را به سمت جلو ارزیابی کرد که ناشی از مدیریت و همکارانی است که مدیر را همراهی می کردند.

حجت الاسلام واعظی چهار خصیصه اخلاص، علاقه مندی و عشق درونی و اعتقاد به کار، خوش خلقی و ادب فی کل حال و توانایی ایشان در جهت همدلی و انسجام را برای حجت الاسلام مخدوم برشمرد و افزود: این که مرکز ملی افتخاری برای حوزه و دفتر تبلیغات است در سایه همین همدلی و انسجام ایجاد شد.

وی در پایان با ابراز خرسندی از آینده مرکز ملی پاسخگویی خواستار توسعه فنی و پشتیبانی پلتفرم اپلیکیشن پاسخگو شد و برای حجت الاسلام اصغری آرزوی توفیق کرد.

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم با حضور خانواده های حجت الاسلام شهید محمد حسن دهقانی و حجت الاسلام مرحوم محسن جنتی یاد آن عزیزان گرامی داشته شد.

از سوی گروه علمی کلام مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد:
در این نشست علمی چارچوب نظری و مولفه های الحاد مدرن مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری «مدیر گروه پاسخگویی تلفنی مرکز ملی پاسخگویی» در این نشست با تبیین الحاد تاریخی و الحاد مدرن، چارچوب نظری و مولفه های الحاد مدرن را تبیین کرد.

وی با بیان جدید نبودن اصل الحاد، این جریان را به عنوان یک جریان ضد خداباوری دانست و گفت: همیشه اندیشه خداناباوری در بین بشر وجود داشته است اما جریان الحاد مدرن با مبانی و اصول ویژه خود کاملا جریان جدیدی محسوب می شود که سوالات و شبهات نوین و بی سابقه ای را در برابر اندیشه خداباوری و دینداری نهاده است.

مدیر گروه پاسخگویی تلفنی مرکز ملی پاسخگویی ادامه داد: اگر چه خاستگاه اندیشه های الحاد مدرن، جهان غرب است، اما باید دانست که همچون الحاد تاریخی مرزهای جغرافیایی خویش را در نوردیده است و خصوصا در دهه های اخیر در جوامع اسلامی و جامعه ما نیز ورود و نفوذ یافته و خصوصا در فضای مجازی به زبان فارسی ترجمه شده و اندیشه های الهی را به چالش کشیده است.

وی در تشریح الحاد تاریخی گفت: جریان الحادی و خداناباورانه است که در قالب های متفاوت همیشه در میان بشر وجود داشته است و مهمترین شاخصه آن رویکرد سلبی نسبت به خداباوری و باورهای مرتبط با آن بوده است.

دکتر اصغری جریان مارکسیسم (ماتریالیسم دیالکتیک) را مهمترین جریان الحاد تاریخی در دو قرن دانست که توسط کارل مارکس و متاثر از هگل و فوئرباخ، رویکردی کاملا سلبی و حتی خصمانه نسبت به دین و باورهای دینی داشتند.

عضو هیات عملی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در توضیح خداناباوران جدید، به نویسندگانی اشاره کرد که در اوایل قرن بیست و یکم در باب خداناباوری آثاری را منتشر کرده اند من جمله سم هریس، ریچارد داوکینز، دنیل دنت و کریستفر هیچن و در ادامه به آثار و اندیشه های هر یک اشاره کرد.

حجت الاسلام اصغری سه مولفه الحاد مدرن را اینطور برشمرد: مولفه متافیزیکی که خداناباوران جدید در این مطلب هم عقیده هستند که هیچ واقعیت فراطبیعی و الهی از هیچ نوعی وجود ندارد؛ مولفه معرفت شناختی که عبارت است از این ادعای مشترک که باور دینی، امری نامعقول است و مولفه اخلاقی که عبارت از این فرض است که یک معیار اخلاقی سکولار عام و عینی وجود دارد.

در انتهای نشست نوع رویکرد پاسخگویی به سوالات مرتبط با این موضوع طرح و گفتگو شد.

شایان ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

صفحه‌ها